گزارش برنامه آبشار شوی و دره تو بیرون دزفول

حرکت ساعت 10:30
1سرپرست برنامه : آقای علی خزائی
اعضا شرکت کننده سرپرست بانوان نسرین قبله زاده
2.سعید اصفهانی عرفان 3.محمد مهدی روزبهانی 4 امین پور مرشد5 سید علی قبله زاده 6 .کامبیز درخشان خو 7حجت فراهانی 8علی گماسائی 9.مهدی احمد وند .10 میلاد محمدی 11 .محسن حبیبیان 12 محمد رضا جمشیدیان 13 محمد محمودی 14 حسین حیدرزادهدره توبیرون عکس از ali khazaei

آبشار شوی یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته کوههای زاگرس است که در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد و هر دو آن را از جاذبه های گردشگری استان خود می دانند , در صورتی که موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشاردر دزفول درجلد ششم از جغرافیای ایران ، قرار گیری آن در استان خوزستان را محرز می کند . گفته می شود که ارتفاع این آبشار در حدود 85 O�85تر و عرض آن نیز 70 متر است.
شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیرراه آن است. همین امر باعث شده که همچنان پاک و نسبتا تمیز باقی بماند.
ساعت حرکت 30/10 از پارک خانواده دزفول با سرپرستی آقای علی خزائی به سمت شهیون، منطقه پیرچل آغاز شد که حدود 100 کیلومتر است. البته بدلیل ناهموار بودن مسیر، ساعات بیشتری در راه بودیم. مسیر بسیار زیبا و شگفت انگیز بود. کوهها مملو از درختان بلوط و بادام است. هوا بسیار عالی و تمامی دوستان از دیدن مناظر لذت میبردند و عکس میگرفتند. در بین راه یکی از عشایر نازنین به ما دوغ داد که بسیار گوارا بود. بعد از حدود 3 ساعت با مینی بوس و در برخی جاها با وانت نیسان همان عشایر به منطقه پیرچل رسیدیم. پیرچل همان امام زاده احمد است که بسیار قابل احترام برای عشایر ان منطقه میباشد. بعد از صرف ناهار و استراحت، متوجه شدیم که گازوئیل ماشین ها رو به اتمام است. از این رو از اهالی خواستیم که به ما کمک کنند و باز همان عشایر شریف به ما گازوئیل رساندند. شبی سرد و به یاد ماندنی در کنار آتش با دوستان را پشت سر گذاشتیم. صبح ساعت 7 حرکت به طرف روستای سرتنگ را با ماشین آغاز کردیم و بعد از حدود 40 دقیقه به روستا رسیدیم و بعد از پیاده شدن، حرکت را بسوی آبشار آغاز کردیم. دره توبیرون
در این مسیر پیاده روی به آبشار سنگ مار رسیدیم و همینطور چند آبشار کوچک تر و همچنین چشمه هایی با آب سرد و گوارا بر خوردیم که فوق العاده زیبا بودند. در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا استعلی خزایی
مناظر بی نظیر بود. تمامی راه را با لذت و شادی طی کردیم. بعد از گرفتن عکس از آنجا حرکت کردیم و در نهایت ساعت 10 صبح به بهشتی رسیدیم بنام آبشار شوی.
بعد از دیدن آبشار و مناظر دلفریبش، دوستان عکسها و فیلم های زیادی گرفتند که در خور تحسین است. بعد از صرف ناهار در ساعت 12:30 بطرف روستای سرتنگ حرکت کرده و در نهایت ساعت ..20... به دزفول رسیدیم و در کنار رودخانه دز بنام علی کله برای شب مانی و آماده شدن برای برنامه دره توبیرون روز بعد چادر زدیم. ALI KHAZAEI
ضمن عرض تشکر از زحمات آقای خزائی سرپرست محترم برنامه و باشگاه کوهنوردی آرش همدان و گروه کوهنوردی سالار دزفول و دیگر دوستان، برای کلیه عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

اعضای بانوان حاضر در برنامه:
. زیبا متحول، نگارعادلی، نیره حسینی، سمیرا رخت ملکی، مریم مجدی، ساغر....، مریم همام، زهره ادریش، فاطمه ... زهره عالمشاه،ali khazaei

گزارش برنامه دره توبیرون دزفول
شنبه دهم فروردین 1393
سرپرست برنامه : آقای علی خزائی

دره توبیرون یکی از دیدنی های طبیعی و شگفت انگیز شهرستان دزفول است. دره “توبیرون” در فاصله حدود ۲۰ کیومتری از شهر در مسیری چند کیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند که گاه تا بیش از یکصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است که چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در کوه و تپه میباشند، بنحوی که در فصول خشک عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع کرده و آب در کف دره جاری میشود، با وجود گرمای بالای ۴۰ درجه دزفول این دره باد خنک آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا ۲۵ درجه و کمتر نیز می رسد
مطابق برنامه از پیش تعیین شده یکشنبه 10/01/93 ساعت 9:30 صبح در یک هوای بارانی دلچسب و بعد از صرف صبحانه از علی کله محل استقرار گروه عازم دره توبیرون در منطقه سردشت شدیم. باران بصورت پراکنده و همراه با آفتاب بود. حدود نیم ساعت با ماشین در جاده سردشت بودیم و بعد از آن به یک جاده خاکی رسیدیم که طی 15 دقیقه رانندگی ما را به دره هدایت میکرد. بعد از آن پیاده به سمت دره حرکت کردیم. مناظری بسیار رویایی و شگفت انگیز همراه با درختانی سرسبز و آبهایی جاری از زیر آنها بر لذت پیمودن راه اضافه می کرد. در بین راه در دل صخره ها نیز نسیم خنکی وارد مسیر اصلی می شد و این نیزبر جذابیت های مسیر می افزود.
بعد از راهپیمایی و گرفتن عکس و صرف ناهار و صخره نوردی دوستان، دره را به سوی دزفول ترک کردیم.
ضمن عرض تشکر از زحمات آقای خزائی سرپرست محترم برنامه و باشگاه کوهنوردی آرش همدان و دیگر دوستان، برای کلیه عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

اعضای بانوان حاضر در برنامه:
.شیدا – زیبا متحول، نگارعادلی، نیره حسینی، سمیرا رخت ملکی، سیما، سرپرست بانوان نسرین قبله زاده